Sådan finder du rundt i hvad VFU er, og hvad din rolle er

VFU står for VirksomhedsForlagt Undervisning. Det er undervisning, der foregår ude på en landbrugsvirksomhed. Undervisningen er ikke på samme måde som i et klasseværelse. I stedet er eleven både observerende og aktiv i den hverdag, der er ude landbruget, og eleven skal så bagefter skrive en opgave.

Du er VFU-vært for en eller flere elever, og derfor skal du være klar over, hvad der forventes af dig, og hvad du kan forvente af de elever, der kommer ud til dig i VFU.

Hvis man skal tegne VFU, ser det sådan ud: 

VFU proces på landbrugsskole

(Klik evt. på illustrationen, så åbner den op i stort format).

VFU-brevet er kontrakten mellem dig, eleven og skolen

Når du skal være VFU-vært, modtager du et VFU-brev fra skolen. Dette brev er afgørende for et vellykket forløb.

Brevet indeholder:

  1. Opgavebeskrivelse:
    • En detaljeret beskrivelse af opgaven, eleven skal løse under VFU-forløbet.
    • Det er vigtigt, at du som vært hjælper eleven med at forstå og udføre opgaven ved at give de nødvendige ressourcer og støtte.
  1. Henvisning til ressourcer:
    • En henvisning til hjemmeside, hvor du kan finde information om det gode læremesterarbejde.
    • Denne hjemmeside indeholder materialer, der kan hjælpe dig med din rolle som VFU-vært og give eleverne den bedst mulige læringsoplevelse.
  1. Mini-evaluering:
    • En kort evaluering, som du skal udfylde efter endt VFU-forløb.
    • Denne evaluering giver skolen feedback på forløbet og elevens præstation.
    • Din feedback er værdifuld for at forbedre fremtidige VFU-forløb og sikre, at de er effektive og givende for både elever og værter.

Elev ude i oplæring i landbrugDet forventer vi af dig, når du er vært for elever i VFU

Som VFU-vært forventes det, at du:

    • giver eleverne mulighed for at observere og deltage i daglige opgaver og aktiviteter på landbruget
    • sørger for klar vejledning og instruktion i de opgaver, eleverne skal udføre, så de forstår deres ansvar og opgaver
    • skaber mulighed for, at eleverne kan stille spørgsmål, at lære af deres fejl og at få indsigt i de forskellige aspekter af arbejdet på et landbrug
    • giver løbende giver feedback, hvor du både giver konstruktiv kritik og anerkender elevernes fremskridt
    • støtter eleverne i at løse deres opgave ved, at du som VFU-vært er tilgængelig for spørgsmål og vejledning.
    • fremmer sikkerhed og trivsel ved at sørge for, at arbejdsmiljøet er sikkert, og at eleverne kender til og følger sikkerhedsprocedurerne på landbruget.

Ved at opfylde disse forventninger bidrager VFU-værten til elevernes uddannelse og deres evne til at koble teoretisk viden med praktisk erfaring.

Mere viden om VFU

Formålet med VFU er, at eleverne

    • bliver mere afklarede i deres forestillinger om arbejdsfeltet og
    • får et tydeligere billede af koblingen mellem teori (skole) og praksis (oplæring).

Det sker gennem mødet med landbruget og arbejdspladsen i VFU.

Under VFU skal eleverne løse en opgave, som gives af skolen. Når eleverne er på landbruget, skal der være mulighed for at:

    1. Observere praksis
    2. Tale med landmænd
    3. Medvirke ved forskellige aktiviteter.

Opgaven har eleverne med ud på landbruget og kan fremvise den til VFU-værten.

Denne tilgang sikrer, at eleverne får praktisk erfaring og indsigt i deres fremtidige arbejde, hvilket gør dem bedre rustet til at koble teoretisk viden med praktisk udførelse.

Nærmere info følger.