Skærmbrug på Asmildkloster Landbrugsskole

På Asmildkloster Landbrugsskole skal der være fokus på faglighed og fællesskab, med det mål at uddanne fremtidens gode landmand.

Mobiltelefoner, tablets og uhensigtsmæssig brug af PC / skærme forstyrrer undervisningen, distraherer eleverne, giver mindre opmærksomhed på faglighed og fællesskab.

Asmildkloster Landbrugsskole ønsker med udgangspunkt i publikationen fra Børne- og Undervisningsministeriet ” Skærmbrug på erhvervsuddannelser” at ændre på den adfærd vi alle har fået, når vi arbejder med undervisning, læring og relationer i vores fællesskab på Asmildkloster Landbrugsskole.

Derfor har vi på Asmildkloster Landbrugsskole vedtaget følgende principper;

  1. Når mobiltelefoner, tablets og PC (kaldes herefter devices) er med i skolen, skal de ikke længere betragtes som private genstande, men som redskaber, der indgår i den fælles undervisning

På Asmildkloster Landbrugsskole er mobiltelefoner/ tablets i sig selv, ikke en naturlig del af lærings- og klasserummet. Klasserummet er det sted undervisningen gennemføres, uanset om det er på eller udenfor skolen.

  1. Det er underviseren, der styrer elevernes brug af devices, og de er en del af lærerens pædagogiske repertoire                                                              
  2. Devices skal kun bruges, når det giver faglig mening. Når de ikke skal bruges, skal de ikke være åbne eller tilgængelige. Ved undervisningens start er PC lukket. Undervisningens afsæt vil være at opmærksomheden er rettet mod undervisningen og det faglige fællesskab mellem elever og underviser.

Skolens elever og lærlinge lader deres mobiltelefon forblive på deres værelse eller i deres bil i undervisningstiden.

  1. Elever der er tildelt digitale hjælpemidler (SPS) kan være undtaget. Der vil altid være en individuel aftale herom og som hele klassen er bekendt med og informeret om. Elever med tildelte digitale hjælpemidler anvender alene disse til det givne formål og under hensyn til skolens principper for skærmbrug.
  1. Eleverne skal lære at brugen af skærme i undervisning foregår på andre præmisser end fritiden.

Forældre til skolens elever og arbejdsgivere der har lærlinge på skolen er informeret om skolens principper og om, at lærlingen ikke kan forventes at være ”online” i undervisningstiden. Ved behov for akut kontakt i undervisningstiden, kan arbejdsgivere og forældre altid kontakte skolens hovednummer 86673222.

  1. Sociale medier, spil, shopping, streaming og andre former for underholdning har derfor intet at gøre i undervisningstiden
  1. Der skal være skærmfrie tidsrum i alle lektioner af hensyn til kontakten mellem lærer og elever og eleverne imellem
  1. Brug af devices i undervisningen er noget, eleverne skal lære. Deres digitale erfaringer fra fritiden gør dem ikke til “digitalt indfødte” og er ikke tilstrækkelige til, at de arbejder hensigtsmæssigt med det digitale i skolen.
  1. Der er stadig brug for analoge læremidler. Bøger og papir har store kvaliteter, som ikke er blevet umoderne. Derfor er der behov for at variere brugen af læremidler.

Skolens undervisere er omfattet af principperne og anvender alene skærme og mobiltelefon til arbejdsmæssig brug under arbejde i klasserummet. De fremstår således sammen med skolens elever og lærlinge som gode eksempler på den ønskede adfærd.

  1. Studerende på skolens lederuddannelse er under ophold i LederHuset undtaget fra ovenstående. Der vil som en del af undervisningen indgå ledelsesmæssige overvejelser og eksempler ved at have en skærmpolitik på en arbejdsplads.

Information om skærmregler

Skolen ønsker tydelig kommunikation af principper for skærmbrug;

  • På skolens hjemmeside er der oplyst om principper for skærmbrug.
  • I alle indkaldelsesbreve er der oplyst om principper for skærmbrug.
  • Ved opstart med eller uden forældre informeres om principper for skærmbrug.
  • I skolens ordensregler ”Guide til hverdagen” er oplyst om principper for skærmbrug
  • Ved login på Studie+ vil eleven skulle godkende skolens principper for skærmbrug .
  • Alle arbejdsgivere har modtaget nyhedsbrev samt individuel besked via e-boks
  • Der er oplyst om principperne på skolens SoMe kanaler

Overtrædelse af principper for skærmbrug – konsekvenser

Mere restriktive spilleregler for skærmbrug skal iværksættes på en måde, så de nye klare rammer forenes med venlighed. Alle medarbejdere på skolen skal i processen være gode eksempler og hjælpsomme over for eleverne, så nye digitale principper, ikke skaber en uvenlig, autoritær skole, men skolen forbliver venlig og autoritativ.

Hvis der er elever der ikke selv og efter henstilling fra underviser, kan eller vil overholde skolens principper er der opstillet følgende trin, der anvendes pr. skoleforløb. Gf1 og Gf1 anses som et sammenhængende skoleforløb;

Trin1 – Device inddrages

Devicen inddrages og kan hentes efter gennemført undervisning hos skolens uddannelsesleder (UL) – der laves note i Studie+ af UL

Trin2 – Samtale

Efter trin1 og ved gentagelsestilfælde indkaldes eleven og dennes forældre (hvis under 18 år) til en samtale med skolens ledelse (UL), så enhver tvivl om skolens principper og konsekvenser ved manglende overholdelse fremstår tydeligt for eleven og forældre – der laves note i Studie+ af UL

Har eleven uddannelsesaftale orienteres arbejdsgiver.

Trin3 – Hjemsendelse

Efter trin2 og ved gentagelsestilfælde indkaldes eleven til en samtale med skolens souschef. Eleven hjemsendes fra skolehjem i én uge. Bebor eleven ikke skolehjem, hjemsendes eleven i 2 dage fra undervisningen mhp. ”tænkepause” om hvorvidt eleven vil overholde skolens principper. Forældre orienteres, hvis eleven er under 18 år. Hjemsendelsesperioden noteres som ”ikke godkendt fravær”. Der laves note i Studie+ af skolens souschef.

Har eleven uddannelsesaftale, orienteres arbejdsgiver.

Trin4 – Udmeldelse af skolen

Efter trin 3 og ved gentagelsestilfælde indkaldes eleven og dennes forældre (hvis under 18 år) til en samtale med skolens øverste ledelse. Der gives en skriftlig advarsel således at enhver tvivl om skolens principper og konsekvenser ved manglende overholdelse af principperne fremstår tydeligt for eleven og forældre. Der oplyses om at næste trin, er udmeldelse af skolen – der laves note i Studie+ af skolens øverste ledelse og eleven udmeldes af skolen.

Har eleven uddannelsesaftale orienteres arbejdsgiver.

Adgang til hjemmesider, der ikke er relevant for undervisningen.

Vi ønsker at begrænse den digitale distraktion i timerne, og vi har mulighed for at spærre for hjemmesider, som ikke er relevante i undervisningen. I øjeblikket har vi spærret for en række sider, men vi vil tage listen op til revision, og vurderer om flere sider skal tilføjes.

Attraktive alternativer til skærmen

I samarbejde med elevrådet, vil vi i det kommende skoleår have fokus på at skabe attraktive alternativer til skærm. Eleverne skal i pauser og andre sociale sammenhænge have gode mulighed for at aktiviteter, der styrker det sociale sammenhold og understøtter at skærmen fravælges.